27 april viel op een vrijdag dit jaar – Koningsdag. Dat klinkt als een lang weekend. Soort van. Aangezien het al eind April was werd het de hoogste tijd om seizoen 2018 wat vulling te geven. Het weer was als vanouds. Super wisselvallig, maar we hadden een strategie!
Weeronline bood uitkomst. Vrijdag en zaterdag zou het richting het zuiden goed weer zijn. Met het zuiden bedoel ik richting Kaiserslautern. Althans, betrekkelijk goed weer. Zaterdag zou er in de loop van de dag vanuit het westen zwaar weer aankomen. Richting Osnabrück zou het eigenlijk wel heel het weekend goed blijven. Wel kans op hier en daar een. Regenpakken mee dus.
Tot aan donderdagavond hadden we weeronline open en van tijd tot tijd stelselmatig plaatsen “geprikt”. Het zag er naar uit dat wanneer we in een driehoek zouden rijden we alle buien zouden kunnen ontlopen. Theoretisch. Zaterdagavond zou er een kans op een bui zijn in het Sauerland en ‘s ochtends zou er ook een bui mogelijk zijn maar voor de rest leek het eigenlijk wel goed te blijven. Het Moezel-gebied zou in ieder geval een no-go zone zijn vanaf zaterdagmiddag.
Het plan was gemaakt. We zouden in drie dagen een “driehoekje” gaan maken. Op vrijdag richting Kaiserslautern (vanaf Aken binnendoor), dan op zaterdag richting het Sauerland/Kassel en dan op zondag vanuit daar via Osnabrück/Teutoburgerwald weer terug naar Nederland. Donderdagmiddag hebben we nog even met de ITN Converter 3 routes gemaakt. De routes waren vrij snel gemaakt. Op strategische plekken werden via-punten gezet. Enige waar we wat langer over hebben gedaan was een route vanaf het Sauerland naar Osnabrück. Die moest alle mooie wegen door het Teutoburgerwald in zich hebben. Ook wilden we een stop maken bij Detmold. Daar staat een gigantisch beeld van Arminius. De routes werden daarna overgezet naar Basecamp zodat we deze makkelijk als tracks konden exporteren (voor de TomTom Rider) en om er een route voor te maken voor de Garmin. Donderdagavond werden de koffertjes voorzien van kleding, wat proviand en water voor onderweg.
Dag 1 – 27 april 2018
Om half 9 zou ik in Nieuwegein mijn collega ophalen. Omdat ik geen tijd meer had om te pinnen moest dat maar even in Nieuwegein. Hierna konden we op reis. Mijn collega had een volle tank. Op die van mij zou ik nog 275 km kunnen rijden. Theoretisch. Helaas bleek het iets minder want het verbruik over de snelweg ligt wel hoger dan wanneer je lekker binnendoor gaat. Rond Geleen stond er nog maar 50 km bereik op de teller. Net voor de grens nog maar 40. Verdorie. Dan maar even bij de eerst volgende pomp 2 liter er in gooien. Dan kan ik in ieder geval op met een rustig gevoel verder rijden tot we de snelweg af zijn.
Veel rijden resulteert in weinig foto’s – Paar foto’s gemaakt wanneer we even stopten voor een kleine versnapering en wat drinken.
De bedoeling was om naar Kaiserslautern te rijden. Dat lukte prima maar besloten te stoppen voordat we de grote stad in reden. Het dorpje Otterbach had een aantal hotelletjes. Net voordat we dorp uitreden reden we praktisch tegen een hotel aan. Er was een binnenplaats waar de fietsen goed uit het zicht stonden. Prima stek.