Eerste rit van 2019

Zaterdag 23 maart

We hebben al best wel wat mooie dagen gehad dit jaar, maar door samenloop van omstandigheden was ik nog niet in de gelegenheid geweest om een stukje te gaan rijden. Zou het dit weekend dan toch kunnen. Er was door bezigheden in en om het huis niet heel veel tijd dit weekend. Ik was net wakker en de zon was nergens te bekennen. Toch wilde ik vooraf nog snel een stukje rijden. Rond half elf stond ik bij de garage. Het was koud. Ik had me wel warm aangekleed maar het hielp niet echt. 8gr mag dan wel niet super koud zijn, ik kreeg het niet warm. Mijn winterhandschoenen waren ook nog eens niet waar ze hadden moeten liggen. Dan maar met zomerhandschoenen. Dat wordt dus handvatverwarming op standje barbecue. Eenmaal op weg merkte ik dat ik echt niet warm wilde worden. Dan maar een klein rondje om toch even te rijden. Bij Montfoort had ik het eigenlijk wel gezien en ben weer richting huis gereden. Veel meer tijd was er toch niet.

Zondag 24 maart

De dag begon weer zonder zon. Het wolkendek was wel een stuk dunner en er stond nauwelijks wind. Kijk.., dat is ideaal weer. Naarmate de dag vorderde werd het steeds beter weer. Ik wil rijden! Rond een uur of twee kon ik toch even naar buiten. Fleece aan, pak aan, kraag erbij gepakt. Ik had niet meer verwacht weg te kunnen dus ik had totaal geen route gemaakt. Ik had wel iets in mijn hoofd.

* F6: Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan. (bron wikipedia)

Eerst maar eens richting Breukelen en zo. De weg naar Breukelen is mooi en vanaf daar is het richting Loenen aan de Vecht ook mooi rijden. Jammer alleen dat bij Nieuwersluis een aantal automobilisten niet zo goed snapten wat bord “F6” *) betekend. Ik heb een hekel aan vooroordelen en wil ook niet generaliseren, maar het was de bestuurder van een Volvo en een Audi toch weer gelukt om de nauwe doorgang bij Nieuwersluis compleet te blokkeren omdat ze zo nodig het “F6” bord moesten negeren. Afijn… Het bruggetje was 5 minuten later, na wat krachtige gebarentaal – van vooral de bestuurder van de Audi, weer vrij.

Na Loenen aan de Vecht zou de afslag komen naar de N201. In westelijke richting naar De Ronde Venen… “Geen zin in”. Of in oostelijke richting naar Hilversum… Euh… “Ook geen zin in”. Net voor de afslag zag ik een bord met “Nigtevecht” er op. Nou. Doen we dat. Mooi weggetje, alleen was dat van zeer korte duur. Ik herkende het. Shit. 6 kilometer kaarsrecht langs het kanaal. Pruimpit, een karakter uit de strip Guust, zou “Rogntudjuuu” gezegd hebben. Het was ook ineens niet meer windstil. Op het water van het kanaal stonden gewoon koppen. Halverwege, ik was met een gangetje van 85km/u lekker aan het genieten van de omgeving, probeert een XC90 het onderschrift van mij kentekenplaathouder te lezen. WTF is dat toch met die gasten??? Ga er voorbij of houdt afstand, my god…

Ik nader Nigtevecht. Een flinke groep motorrijders, die kennelijk op andere motorrijders staan te wachten, blokkeren een groot deel van de rechter weghelft. Motoren en auto’s moesten de andere weghelft gebruiken om er langs te gaan, wat ook daar weer voor een kleine opstopping zorgt. Wat is dat toch met die gasten??? Weesp is links af over de brug, maar dat is weer langs het kanaal – mij niet gezien. Rechtdoor dan maar. De weg waar ik op uitkom is de Klompweg – super smal, maar best wel mooi. Je moet hier geen haast hebben en aangezien ik vandaag een zondagsrijder ben kabbel ik met een verantwoordelijk gangetje richting de N236. Ergens halverwege staat een heel mooi pand. Lijkt een klein kasteeltje. Het naambordje zegt “Verboden Toegang” maar ik betwijfel of dat hun echte naam is. Ik heb het opgezocht op google maps maar die wist het ook niet precies. Volgens google zit er wel een tv-studio naast (Driggem B.V.)

Aan het eind van de Klompweg draai ik de N236 op in oostelijke richting. Linksaf is richting Amsterdam en daar heb ik even geen zin in. In oostelijke richting is het Hilversum en daar heb ik eigenlijk ook niet zoveel zin in geloof ik. Ik verlaat daarom vrijwel direct de weg via een rotonde. De weg (N523) gaat aan de andere kant van de Vecht weer terug richting Utrecht, soort van. Ik denk dat ik deze weg maar even moet onthouden want het is een prachtig stuk asfalt.  Rechts van mij zie ik dat kasteeltje weer. Ik denk, daar moet ik even een foto van maken. Ik rij een e.o.a. smal trutweggetje in. Geen idee of het doodloopt maar dat zien we dan wel weer. Tuurlijk, nergens echt een plek om te parkeren. Dan maar gewoon midden op de weg. Er is hier toch geen hond. Alleen wat schapen,  maar die liggen aan de andere kant van het slootje.



Na deze korte onderbreking reed ik de Hinderdam af. Het was inderdaad een hinder weg. Heel overzichtelijk was het niet. Overal hoge hagen en krappe bochtjes waardoor je met geen mogelijkheid kon zien of er wat om de bocht kwam zeilen – een Volvo of zo. Het weggetje liep niet dood want even later reed ik weer op de N523. Heerlijk mooi asfalt. Blijkt alleen wel op N201 aan het sluiten. Euh…, oke… Ik had een plan. We rijden toch richting Hilversum en een beetje afhankelijk hoe druk het is gaan of via de ring van Hilversum richting Maartensdijk of via Nieuw-Loosdrecht. Het werd de ring. Dat is fijn want dan kan ik die mooie bosweg, die parallel loopt aan de A27, nu eens helemaal nemen. Bij Maartensdijk pak ik het voor mij bekende rondje “Lage Vuursche > Soestdijk > Den Dolder > Soesterberg” en dan via het Zeisterspoor naar Doorn. Bij Doorn had ik een keus. Rijden we door naar Cothen om daar richting huis te gaan of doen we nog een omweg via Amerongen.

Amerongen dus. Ik had wel zin in nog een stukje dijk. Een stukje dijk met een lengte van ca. 30 kilometer. Op de dijk merkte je dat er best wel wat wind stond. Voor mijn gevoel stond er eigenlijk best wel een stevige wind. En die was goed koud ook. Je kon aan het water van de Lek ook duidelijk zien dat het niet meer zachtjes waaide. Even voor Wijk bij Duurstede ben ik nog even afgestapt. Het was echt strak blauw en als die zon dan zo laag staat krijg je echt hele mooie foto’s. Op dit stuk mag je nog  gewoon rijden. Ik moet wel toegeven. Zo’n dijk snakt naar een snelheid van boven de 60 km/u, maar als we op deze mooie dijken willen blijven rijden zullen we ons echt moeten aanpassen. Ik denk nog niet eens dat een iets hogere snelheid van 70 km/h het echte probleem is. Als er niemand op de dijk rijdt kan het in veel gevallen geen kwaad – een verantwoordelijke motorrijder past zijn rijgedrag ook aan aan de situatie. Het probleem zit hem meer in het lawaai. Tijdens het maken van deze foto’s kwamen er diverse motoren voorbij, met name racers en van die super motards die echt enorm veel herrie maken. Zeg maar gerust teringherrie. Als je dat het hele weekend door hoort dan kan ik met oprecht voorstellen dat je daar knettergek van wordt.

Lekdijk bij Wijk bij Duursteede – hier mag je nog wel rijden…

 


Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.