Het achterwiel van de GSa heeft nogal de neiging om alle troep dat het achterwiel oppikt omhoog te gooien. BMW vond dat zelf ook en heeft voor ons al een mud-guard “keienvanger” geïnstalleerd op de achterbrug.
Dat vind ik niet genoeg. Bij regen wordt alles naar voren gesproeid richting de ESA module. Die is al wel aardig beschermd maar niet voldoende. Ook de accu zit er vlak achter. Irritant is ook dat er veel water tegen de achterkant van je broek terecht komt. Niet erg als je broek over je laarzen gaat maar afhankelijk van je pak kan je je broek ook in je laarzen dragen. Dan lopen je laarzen wel vol met water. Niet heel comfortabel.
Na wat zoeken vond ik wat after-market spul om te voorkomen dat je motor viezer wordt dan noodzakelijk. Dus.. Mudguard voor het achterwiel (wordt direct achter de ESA gemonteerd), mudguard voor het voorwiel (een spatboord verlenger die voorkomt dat er troep op je chromen pijpen komt en een setje handguards. Deze zijn een stuk hoger dan de standaard handguards.
Na “uitvoerig” testen blijkt dat de aanpassingen zijn werkt goed doen. Het motorblok en de chromen tussenstuk van de uitlaat blijven schoner en zeker de ESA en mijn broek vinden het prettiger om op deze manier in de regen te rijden – missie geslaagd.
Spul is besteld bij Maier USA (linkje)