Middagrit – Rondje Utrecht

Het is donderdagmiddag, het werk zit er voor vandaag weer op en het is werkelijk het mooiste weer van de wereld. Diverse motornieuws-sites melden dat recreatief motorrijden mag. Motornieuws meldt vandaag dat recreatief motorrijden kan, aldus de pers-voorlichter van het RIVM, terwijl de Belgische overheid daar helemaal niets van wil weten. Maar goed, afstand houden dus en dat kan als solo-rijder heel goed. Alle terrassen zijn ook dicht dus daar hoef ik me ook niet druk om te maken. Hup… rijden..!

Even een kleine route gemaakt. Eerst de Zuilense ring af – Dat was een leuke weg, maar binnenkort moet daar de cruise op 100km/u, want er wordt daar binnen niet al te lange tijd trajectcontrole ingevoerd. Er wordt al een paar maanden getest daar. Mooi man.., die betutteling. Een lang stuk van de N414, tussen Eembrugge en Bunschoten is ook voorzien van trajectcontrole. Er staan namelijk precies dezelfde cameraopstellingen als aan de Zuilense ring, dus ik ga ervan uit dat dat trajectcontrole is. Lekker dan… Je mag daar 80, maar met een motor, zeker met een lekkere toerfiets of racer, zit je daar zo overheen.

Autootje moet maar even wachten – Bovenhaarweg, Leersum

Na de Zuilense ring gaat de route door de bossen tussen Bilthoven en Hilversum. Bij Eembrugge wil ik langs de Eem afzakken naar Amersfoort, maar helaas, die weg blijkt afgesloten. Een beetje teleurgesteld moet ik op de provinciale blijven. Blijkt ook hier trajectcontrole te zijn ingesteld. Ik wilde het gas opentrekken, want meh, saai stuk wegdek. Dit stuk leent zich wel ideaal om het gas eens fijn open te trekken. Dat dacht de overheid denk ik ook en heeft daar een stokje voor gestoken.

Omdat ik de kaart niet in mijn hoofd had zitten, wist ik niet precies waar ik de route weer kon oppakken. De Garmin had ik per ongeluk op automatisch herbereken staan en door een hard via-punt bleef die mij maar terugsturen. Nu kan je wel op het ‘sla over’ knopje drukken op het scherm, maar ik had mijn skihandschoenen aan en beide navigaties reageren hier dus totaal niet op. Volgende keer als het fris is toch maar de winterhandschoenen voor de motor aandoen. De tomtom – handig om files te omzeilen – had er op de een of andere manier ook geen zin in, want het duurde me te lang voor deze in de gaten kreeg dat ik moest omrijden. Ik moest de motor dus aan de kant zetten om de Garmin te vertellen dat we een stukje moesten skippen. Gelijk maar even het motor-profiel aangezet – De Garmin stond op het auto-profiel en dat stond ingesteld om automatisch herberekeningen uit te voeren.

Bij Amersfoort wordt het spontaan druk. Ik zit achter een betonauto, die inmiddels een behoorlijke file achter zich heeft weten te creëren. Ik had op de Stichtse Rotonde even lekker in de bocht willen hangen, maar helaas. Te veel verkeer om baldadig te doen. Ander keertje dan maar. Na de rotonde werd het rustiger. Ik reed richting de bossen bij Veenendaal en Amerongen. Langs de Neder-Rijn en de Lek kom ik uit bij de ring van Houten.

Paarden in het zonnetje – Bovenhaarweg, Leersum

Ik moest nog even op bezoek bij Molenaar Motors. Ik had eind vorige zomer een nieuwe helm gekocht. Eentje waar ik echt heel lang op heb moeten wachten. Ik wilde geluid in mijn helm en wilde even uitzoeken hoe, wat en voor hoeveel dan wel niet. Ik heb al die jaren zonder gereden, maar de laatste paar keren heb ik omdat ik mijn oordoppen kwijt ben gereden met in-ear headset. Deze voldoen echt goed als oordoppen en er komt nog muziek uit ook. Nu weet ik wel dat ingebouwde speakers geen oordoppen zijn, maar die muziek vond ik toch best wel fijn eigenlijk. Zeker op de lange stukken is dat prima. Molenaar had ook de nodige maatregelen getroffen i.v.m. het corona-virus. De meest zichtbare maatregel was het grote plexiglas scherm voor de balie en de handgel bij de pinautomaat. Het meiske-van-de-helmen-afdeling kon zich mij nog wel herinneren. Er was een set van Sena die pasklaar is voor de Neotec II. Deze wordt zo voor je ingebouwd, alleen schrok ik wel een beetje van de prijs van €299,–. Toch maar eventjes wachten. Op dit moment geen verantwoorde investering.



Track: rode track is afgesloten


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.