Nieuwe buddyseat

Het eerste weekend van november, een week of drie geleden, was ik bij mijn BMW-vrienden van Simako BDM in Elst (gld). Met Dick sprak ik toen over het eventueel omwisselen van mijn GTL-zadel voor een GT-zadel. Het GTL-zadel was eigenlijk te laag voor mij. Ik vroeg om te bellen wanneer er iets voorhanden was. Vorige week werd ik gebeld, door Dick. In Apeldoorn was een buddyseat van een GT beschikbaar. Weliswaar met een kleine beschadiging, maar deze zou ik voor een sterk gereduceerd bedrag mogen overnemen. Omwisselen was helaas niet mogelijk. Ik vroeg of er foto’s van de beschadiging(en?) konden worden gemaakt en naar mijn konden worden gemaild. Dat was natuurlijk geen enkel probleem natuurlijk.

De beschadiging viel reuze mee. De punt aan de rechter voorkant, die naast de tank valt, was iets wat gescheurd. Daar kan ik wel mee leven volgens mij. Mocht het zo zijn dat het veel erger wordt na verloop van tijd, dat mijn fiets er uit gaat zien uit een rat-bike of zo, dan kan ik de buddyseat opnieuw laten bekleden bij Tiger Leathers in Den Haag. Dan nog zou ik veel goedkoper uit zijn. Ik had al een paar keer voor een langere tijd proef gezeten op een GT-zadel en dat zat echt een stuk beter. Een hoger en steviger zitvlak dan dat van de GTL. Ik durfde de switch wel aan. Er moest alleen nog een datum geprikt worden.



 

Een collega van mij, die onlangs een oude R1100R had gekocht moest ook naar de dealer. Het boxer-blok liep niet zo mooi en moest gesynchroniseerd worden. Dat moest eigenlijk wel voor de winterperiode in verband met de garantie. Ik wilde de nieuwe buddyseat ook wel voor de winterstop gemonteerd hebben. We besloten om samen een dagje te toeren. Voor de R1100R moesten we naar Korteland Motoren in Hardinxveld-Giessendam en voor de K1600 naar Elst. Die twee plaatsen lagen nou niet echt dicht bij elkaar en als we dan ook nog moesten wachten op de werkzaamheden… Het werd dus eigenlijk niet echt toeren, maar gewoon kilometers maken.

We hadden afgesproken bij het tankstation langs de A2, bij afslag Nieuwegein/Schoonhoven. Ik was aan de vroege kant en moest dus even wachten, maar het tankstation was afgezet. Ik ben maar binnen de pionnen van het afgezette gedeelte gaan staan. Dat moet te zien zijn, maar even later “scheurde” een petrol-kleurige R1100R mij voorbij. Ik denk nog “hoe kan je dat nu over het hoofd zien?”. Maar goed. Snel helm op en de handschoenen weer aan. De 1100 stond nog voor het stoplicht te pruttelen. Mijn collega had mij niet opgemerkt. Ik gebaarde rechtdoor te gaan. Dan konden we eerst nog even tanken voordat we over de snelweg richting Hardinxveld zouden rijden.

Na het tanken reden we over A2 naar de A27, om vervolgens bij afslag Noordeloos binnendoor verder te gaan. Rond half elf waren we bij de dealer. Ik had verwacht dat het rustig zou zijn bij Korteland, maar het was al best wel druk. Het duurde even voor de 1100 naar binnen werd gereden. Het boxer-blok werd mooi gesynchroniseerd. De reden waarom dat ding zo beroerd liep, is dat er aan de linkerkant een rubber dopje miste. Dat dopje moet er alleen af als je het blok balanceert – zodat beide cilinders even veel lucht krijgen. Dat is bij een boxer erg belangrijk. Omdat het dopje weg was zoog een van de cilinders valse lucht aan. Verder werd er nog wat aan de remmen gedaan want die piepte soms nogal. Na een kleine drie kwartier werd de motor uit de werkplaats gereden. De monteur maakte even een klein proefritje. Je hoorde direct al na het starten dat het motortje het veel meer naar zijn zin had.

Na een klein uur koffie drinken konden we richting Elst. 80 kilometer over de A15 – alleen maar rechtdoor. Er stond inmiddels ook wel een stevige wind. Rond tien over half een stonden we voor het pand van Simako-BDM in Elst. Ik had de motor al achter neergezet. Er waren maar twee monteurs aanwezig. We werden vriendelijk onthaald en voorzien van een heerlijke bak koffie. Niet dat we nog geen koffie op hadden vandaag, maar iets warms ging er wel in en de koffie in het nieuwe pand is echt lekker. Dick stond met een klant achter in de showroom te praten, maar merkte mij wel op en met een vriendelijk gebaar werd ik begroet. Ondertussen liet Tim het zadel zien. De beschadiging viel echt heel erg mee. Ik weet even de naam van de monteur niet meer maar ging er vrijwel direct mee aan de slag. Het duurde ongeveer een half uurtje. Toen stond de K1600 weer buiten. Met een nieuw zadel. Ik moest alleen nog even betalen. Vervelend 😉 Terwijl wij ons buiten stonden op te maken voor de weg terug kwam Dick nog even naar buiten voor een klein praatje.

K1600 met nieuw tweedelig GT-zadel

Terug naar huis. We zouden wederom de snelweg pakken. Omdat we allebei vlak bij Utrecht wonen was het handig om via de A50, de A12 te nemen. Het was inmiddels ook kouder geworden. Veel warmer dan 6 graden was het niet. We reden door Elst heen om bij de A50 te komen. Tot onze schrik waren de straten helemaal wit uitgeslagen van het zout. Balen. Nu moet de fiets toch nog een keer worden af gesproeid terwijl ik dat vorig weekend nog had gedaan – ook vanwege het zout. Het nieuwe zadel was wel even wennen. Omdat het zadel best wel een stuk hoger zit, lijkt het stuur ineens lager te zijn, waardoor mijn armen schijnbaar te kort waren. Kwestie van wennen. Het zat in ieder geval een stuk beter.

Opeens komt er een knap uitziende Mercedes naast me rijden. Ik ben niet zo’n kenner, maar het model zag er mooi, duur en snel uit. Net voor de bocht naar de A12 zie ik hem goedkeurend naar de 6-cilinder knikken. Ik knik terug. Dan draai ik gas open en neem in GP-style de bocht naar de A12. De Benz komt weer naast me rijden. Het rechter raampje gaat open. De man hangt ver naast het stuur op de bijrijdersstoel en probeert “thumbs up” door het raam te wurmen. Ik steek ook mijn duim op.., met een big smile. Het enige wat rest is het brullen van de Mercedes motor – en een setje achterlichten.



Eenmaal weer thuis constateerde ik dat de banden en het onderkant van het achterspatbord vol met zout zaten. Eigenlijk wilde ik de motor zo snel mogelijk afspuiten maar ik had er geen puf meer voor. Dan maar wanneer het kan. Dat werd helaas pas een week later.

Zoutloos

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.