De herfsttoer zouden we dit jaar in Luxemburg doen, maar vanwege het slechte weer dat afgelopen zomer over die regio raasde zijn veel wegen nog onbegaanbaar. De club heeft kunnen regelen dat de Beneluxtoer wordt opgeschoven naar volgende jaar en wijken nu naar het Sauerland. Het enige “probleem” was dat ik al een dag eerder zou weggaan, zodat ik een extra rondje kon doen in het mooie Luxemburg. Dat hotel had ik tijden geleden geboekt en was lastig te annuleren. Het extra toertje werd dus een rit van Luxemburg naar het Sauerland. Dat is best een stuk rijden als je alles binnendoor wilt doen. Aanvankelijk was ik dat ook van plan, maar uiteindelijk toch wat lappen snelweg toegevoegd om snel voorbij de grote steden te komen.
Dag 1 – Naar Luxemburg
Zoals gewoonlijk rij ik vanaf huis via snelweg eerst naar Aken. Het leek mij dit keer wel leuk om in plaats van om Aken heen te rijden, er voor Aken al af te gaan en een nog een stukje Nederland te doen. Een stuk door Vaals dus en dan de buitenring van Aken. Dat ging prima. Gelukkig was nog niet zo laat want er waren werkzaamheden tussen Vaals en Aken. Een hoop stoplichten om het verkeer te regelen. Achteraf viel het gelukkig mee, maar het had niet veel drukker moeten zijn. De route was wel oké, al weet ik niet zeker of ik dit stuk nog een keer doe. Eenmaal voorbij Aken wordt het verkeer minder en kunnen we genieten van de weg en de omgeving. Omdat de route vlak langs de Biker Ranch loopt, heb ik de route hier langs laten lopen. De afstand en tijd vanaf huis tot aan de Biker Ranch zorgen er voor dat het een prima stop is om te lunchen. Na de lunch rij ik verder naar Hotel Dimmer, het eindpunt van de dag.
Dag 2 – Naar het Sauerland
Ik zou dus een extra tourtje doen in Luxemburg, maar omdat de club moest uitwijken naar het Sauerland ging dat feest niet door. Ik had redelijk snel een alternatieve route gemaakt met hier en daar wat snelwegen. Het gebied rond Koblenz wilde ik vermijden om zo veel mogelijk tijd over te houden om mooie wegen in het Sauerland te kunnen rijden. Ik heb dan ook flink wat doorgaande wegen tussen Koblenz en het Sauerland in de route gezet. Die waren nog best wel druk, hoop vrachtverkeer. Daar had ik niet op gerekend. De uiteindelijk rit zou 315km worden zodat ik op m’n dooie gemak naar het andere hotel kon rijden.
Dag 3 – Rit 1
De eerste rit in het Sauerland startte met wat vallen en opstaan (letterlijk). Omdat het ontbijt vanaf 8 uur is wil je op tijd beneden zijn. Ik had de wekker gezet. Niet dat ik die nodig zou hebben want ik ben meestal wel rond 7 uur wakker. Ik had er echter al twee dagen opzitten waardoor ik die wekker wel nodig had. Ik werd dus niet wakker – ook niet van de wekker want die ging niet af. Ja, wel gezet maar ik was even vergeten dat die nog stond ingesteld op werkdagen en zaterdag is geen werkdag. Handig… Ik werd dus dik na 8u wakker. Snel een plens water over mijn gezicht, borstel over m’n tanden gehaald en kleren aangetrokken.. De echt vroege vogels waren inmiddels al klaar met eten.. Lekker dan – weer de laatste. Maar ik had geen zin om haastig te ontbijten, het is tenslotte vakantie.
Dit bracht mij tevens in de gelegenheid om een mooie foto te maken van de motor, voor het hotel, zonder dat er andere fietsen of clubleden rondlopen. Nadat ik mijn motorspullen had aangetrokken zette ik de motor voor het hotel. Dat ging nogal onhandig want tijdens het keren sloeg dat ding af en dan is die fiets zo zwaar dat die omviel. Geen houden aan 🙁 Daar lag die k1600 mooi te balanceren op de valbeugels en de rubberen zijkant van de koffer. Gvd… Oke… Rug naar de motor, door de knietjes en tillen maar. Ja no-go dus.. Gvd.. Dan maar met het gezicht naar de motor. Kracht zetten en… Oke.. dat was geen goed idee, want er knapte is in mijn rug en dat deed zeg maar “fokking veel pijn”. Ik moest even zitten op het bankje. Gelukkig schoot er iemand te hulp en toen de pijn was weggezakt, soort van, konden we de motor weer op twee wielen krijgen. Paracetamol erin en gaan. Onderweg behoorlijk wat pijn gehad, maar dragelijk. Gezien de “knal” die ik voelde had ik erger verwacht.
s’ Avonds vertelde ik het verhaal wat blijkt.. We hadden gewoon een fysiotherapeute mee – gelijk van die pleisters gekregen. Ze vertelde ook dat de staat waarin ik mij verkeerde geen reden is tot zorgen. Staan en zitten ging wel maar het bed in het uit komen was hell. Daar heb ik nog wel twee maanden “plezier” van gehad.
Omdat ik toch wel last van mijn rug had heb ik de route maar een beetje ingekort – wat eigenlijk een rondje van 250 kilometer was werd 200km. Ik vond het wel voldoende. Waarschijnlijk heb ik een aantal mooie stukken overgeslagen. Wat ik wel heb gereden was in ieder geval super. Rond een uur of 11 bij de Oestertalspree een bak koffie gedaan en rond 13h bij de Biggesee geluncht – niet gezond, wel lekker.
Dag 4 – Rit 2
Weer een mooie dag. Wekker stond goed dit keer en een foto van “de motor voor het hotel” hoefde ook niet meer gemaakt te worden. De prachtige dag zou echter eindigen in een ander klein drama. Onderweg brak de koppelingskabel van een oude R1100R. Aangezien het wat lastig is om zonder koppeling te rijden hebben we samen gewacht op de bezemwagen. Daarna hebben we samen de route hebben afgemaakt. Ik kan immers met gemak iemand achterop hebben. Het enige probleem was de tijd. De R1100R stond rond half vier uur zonder koppeling en de bezemwagen kwam pas rond kwart over zeven aankakken. Snelste weg naar het hotel dus – ca. 50km. Er was inmiddels wel contact geweest meet de clubleiding. Dat we zeg maar, bij lange na niet op tijd bij het avond eten konden zijn en of ze wat voor ons wilde bewaren. Dat was geen enkel probleem.
Uiteindelijk waren we kwart over acht weer bij het hotel. Ondanks de, best wel lange, pauze die we aan het eind van de dag noodzakelijk moesten in lassen (de route zelf was ook niet heel veel meer dan 50 kilometer) wel genoten van de dag en zomaar nog hier en daar een fotootje gemaakt. Gelukkig was het lekker weer. Stel je voor dat het had geregend 😀
Dag 5 – Weer naar huis
Ik had belooft de pechvogel van gisteren mee achterop te nemen en thuis af te zetten. Het was ook nog redelijk op de route. Een gelukje ook, want ik had niet super veel bij me en kon met wat proppen alles in 1 koffer stoppen en wat klein frutsels extra in de topkoffer. Bij de eerste de beste pomp nog wel even de banden wat extra lucht gegeven. Had in principe niet gehoeven maar met bagage en een passagier is het beter om de banden iets meer lucht te geven. Dit weekend stond weer bomvol met enerverende momenten en het weer zat enorm mee. Geen spat regen gezien, wat een zon – en zeker niet te warm.
De routes
|
|