Te veel snelweg, te veel regen maar…

Veluwe nabij Uddel (Aardhuisweg)
Veluwe nabij Uddel (Aardhuisweg)

Het zou zaterdag “een aardige dag” worden terwijl de voorspelling voor het pinksterweekend dramatisch waren en dat na een periode van veel zon en heel weinig regen (en weinig motorrijden). Ik had een plan voor zaterdag. Eerst van huis over de snelweg naar Oscar Motorservice in Nunspeet rijden, dan naar MDI-online in Ravenstein – binnendoor met een beetje snelwegsjoemelen om de rivieren te passeren en dan binnendoor via ‘s-Hertogenbosch weer naar huis.
Maar goed – stond ik daar om 9 uur met mijn pak aan. Sleuteltje in het slot van de garage, garage open. Bagagenetje geïnstalleerd. *PLENS* Tuurlijk – heb ik weer.

*PLENS* Tuurlijk – heb ik weer

Veluwe nabij Uddel (Aardhuisweg)
Veluwe nabij Uddel (Aardhuisweg)

Waarom wilde ik ook al weer naar Oscar. Oh ja. Van de winter heb ik mijn buddy daar achter gelaten. Ik mocht voor een week of twee een Wunderlich zadel proberen. Ik zal er al een tijdje mee. Het standaardzadel is te zacht en te smal. Niet comfortabel op lange stukken. Na een paar ritten waarvan er eentje van 420km was het al snel duidelijk – prima zadel. Kopen dat ding. Afijn. Naar Oscar dus. Boring stuk A1 follows. Helemaal zeik en zeik-natgeregend. Lang leve een waterdicht voering. Ik was wel even bang dat door de grote hoeveelheid water mijn jethelm (geen dicht kin-stuk, geen pinlock, geen anti-fog behandeling) zwaar zou beslaan maar dat viel gelukkig mee. Waarschijnlijk heeft de rijsnelheid/wind hier een positief effect op gehad.

Uurtje later sta ik bij Oscar voor. Mmmmm. Beetje donkertjes hier. Oscar is later. Geen zin om te wachten. Goed excuus om weer eens binnendoor over de Veluwe naar Oscar te rijden. Is inmiddels ook gestopt met regenen al geeft buienradar aan dat het nogal buiig is. Droog houden doe ik het zeker niet maar meer naar het Zuiden toe lijkt het wel droger.

Even na Uddel kwam een waterig zonnetje (letterlijk en figuurlijk) door het wolkendek heen, waardoor op de open vlakte een waanzinnig contrast ontstond. Er was geen kip, maar de fiets midden op de straat zetten ging me iets te ver. Had wel een wereldse foto kunnen opleveren. Dan maar op het fietspad.

Bomentunnel tussen Assel en Hoog Buurlo (Alverschotenseweg)
Bomentunnel tussen Assel en Hoog Buurlo (Alverschotenseweg)

Dus.. Vanaf Oscar binnendoor naar Arnhem. Om enige snelheid in de rit te houden heb ik vanaf Arnhem een stuk snelweg naar MDI genomen (Ravenstein ligt ten zuid-westen van Nijmegen/Wijchen). Mijn route ging vlak langs Radio Kootwijk. Nooit geweest wel veel foto’s van gezien. In mijn route zit dus een ommetje. Damn – mooi stukje zeg. Ziet er een beetje mysterieus uit. Vlak na Assel begint – na een heerlijke bui – de lucht weer open te trekken. Weer zo’n situatie met veel contrast in de lucht, maar dan met een bomentunnel. Bijna sprookjesachtig. Omdat er een koerier-autootje achter zat heb ik even gewacht om een foto te maken. Grote rooie op het midden van de weg gezet. Please – laat die zon nog eventjes blijven en FLITS – nou ja, zonder flits maar de foto is genomen. Ik ben geen fotograaf maar de compositie is werelds al zeg ik het zelf.

Eenmaal bij Radio Kootwijk aangekomen had ik niet het lef om de fiets voor het gebouw te zetten. De hoeveelheid wandelaar – en het verbodsbord – verhinderde mij. Ander keertje dan maar.

Volgende doel – MDI-online – was om twee flacons Scottoiler F365 te scoren. Is een goedje om corrosie tegen te gaan of in ieder geval sterk te verminderen. Schijnt volgens sommige testsites goed te werken. Citaat van de de officiele site:“FS 365 is a water based corrosion inhibitor, the idea is that you spray it on and the water content carries it into all the hard to reach places of the bike, we’re talking every tiny little gap. The water content then evaporates leaving a film of protection on all surfaces”.
‘t Zal best. Heb bij mijn vorige GS dat spul ook gebruikt op de alu boutjes en nooit enige vorm van corrosie kunnen ontdekken en het lijkt of mijn huidige GS(A) als sneeuw voor de zon onder m’n kont wegrot. Ik moet wel erbij vermelden dat mijn GSA meer aan de elementen heeft bloot gestaan dan mijn GS (en dan heb ik het alleen maar over regen rijden – pekel heeft ie niet gezien). Tijd voor actie dus.

Ooievaars in het veld nabij Herwijen / A15 (Nieuwe Steeg / Mert)
Ooievaars in het veld nabij Herwijen / A15 (Nieuwe Steeg / Mert)

Boring stuk A50 volgt. Eindelijk mijn afslag. Motor voor MDI gestald. Handschoenen op de cilinders. Handen ook maar even op de cilinders. Ik had geen rekening gehouden met de kou. Een van mijn vingers was zombie-like geworden en de anderen waren ook aan een enkele reis naar het hiernamaals begonnen. Duurde even voordat er weer leven in kwam. MDI is een leuke opgeruimde zaak. Gezellige medewerkers en een prima plek om even op te warmen bij een bak goeie koffie.

Na het opwarmen weer naar huis via Molenaar Motors in IJsselstein. Weer koffie. Lekker. De zon schijnt inmiddels wel maar warm is het niet.
Eenmaal thuis gekomen kon ik terugkijken op een dag met veel regen en eigenlijk te veel snelweg maar de binnendoor wegen waren werkelijk schitterend.

Noord-Brabant is ook erg mooi

Met het groene hart als basis kies ik vaak de Veluwe maar Brabant is ook erg mooi. Gaan we zeker nog een keer naar toe. Naast dat de Veluwe natuurlijk mooi blijft heb ik echt genoten van het stuk tussen Ravenstein en Rosmalen maar ook de driehoek A59 – A2 – A27 is mooi. Mooie dijken en vergezichten. Volgende keer toch maar een fatsoenlijk fototoestel meenemen. Telefoontje blijft toch behelpen.


De route:


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.