Eerste weekend van november 2018

Wat boffen we toch met het weer! of niet? Dit weer is voor november redelijk uitzonderlijk te noemen heb ik het idee. Voorlopig kan ik er wel mee leven. Het is frisjes, weinig wind en het zonnetje schijnt – ideaal weer om te rijden. De temperatuur is nog niet onder de 5°C gekomen. Geen noodzaak om te strooien en dat is goed nieuws.

Vorig weekend heb ik de K1600 maar weer eens weggebracht om door de monteurs van Molenaar Motors te laten “vertroetelen” :D. Ik zou de machine zaterdag in de loop van de middag brengen (dat werd even na 12 uur ‘s middags. Ik zou de K dinsdagmiddag weer op kunnen halen. Helaas was ik dinsdagmiddag niet in staat om langs te gaan maar woensdagmorgen was ook geen enkel probleem.

Ik was benieuwd wat voor een vehikel ik mee zou krijgen. “Krijg nou wat!. Da’s mijn oude donker grijze 2008 R1200GS”. Nou ja, bijna.. Zelfde configuratie, full options, alleen dit was latere versie met DOHC. “Ik hoef vast niet uit te leggen hoe alles werkt?” werd er gevraagd. “Haha, nee, niet echt” en weg was ik. De ESA stond niet helemaal naar mijn zin en er zat een beetje te weinig lucht in de banden maar dat was zo gefikst bij de eerst volgende pomp. De tank van de GS was gelabeld “GELIEVE VOL TE RETOURNEREN”. Ik was zo verrukt dat ik een weekendje een GS tot mijn beschikking had en de complete tank heb leeggereden. Ik heb zowel de zaterdag als de zondag met gereden. Zondagavond was de tank gewoon leeg. Dinsdagavond nog even getankt. Er ging 19 liter in. Zo!

Nu de 1600 weer terug was is het weer even tijd voor bezinning. Kreeg ik dan toch spijt dat de GS dan wel de GSA “moest” plaats maken voor een 6 cilinder? Nou nee (beetje misschien), maar ik voelde me op de GS wel een beetje als een volwassen puber die nog even de nodige kattenkwaad moest uithalen. Een beetje baldadig doen zeg maar. En dat is die GS ook – pure spielerei. Afijn. De 1600 is terug en staat op nieuw rubber en rubber moet gebruikt worden.

Vrijdag, 2 november

Naar Hardinxveld-Giessendam

Omdat ik zo veel plezier had van de GS ben ik vrijdag 2 november stel op sprong een proefrit gaan maken bij “Korteland Motoren” in Hardinxveld-Giessendam. Daar staat op moment van schrijven een hele mooie GS – exact dezelfde als die ik had, maar zonder akra einddemper en de snavelverbreder. Die snavelverbreder was wel te regelen mocht het tot een koop komen. Bij die toko staan nog veel meer mooie motoren en tamelijk scherp geprijsd. Maar goed, over de snelweg naar Vianen en vanaf daar lekker binnendoor over de dijk naar Nieuwpoort (overkant van Schoonhoven). Hier kan je je nog wel met de motor vertonen zonder vuil aangekeken te worden. Daarna over de N216 richting Schelluinen en via Boven Hardinxveld naar Korteland. Zeer mooi stukje rijden. Bij Korteland aangekomen eerst even een bak koffie naar binnen werken. Bijna direct werd ik te woord gestaan. Niet veel later zat ik met Marcel om de tafel om wat papieren in te vullen.

De GS werd naar buiten gereden terwijl ik rustig de papieren aan het invullen was. De banden moesten nog op spanning gebracht worden en de tank werd voorzien van wat extra benzine. Veel uitleg had ik niet nodig. Sturen ging als zoals ik gewend was. Na een paar kilometer heb ik de GS aan de kant gezet om te kijken of de ESA nog deed wat ie moest doen. Allemaal in orde. Ook de ABS deed zijn werk. ASC maar even niet getest. Verder zag de motor er goed uit op een kleine schaafplek op de cardan bij de keerring. Keer gevallen. Een schuiver zou grotere schade hebben opgeleverd. Niets om me zorgen over te maken. Voor de zekerheid het framenummer doorgebeld naar mijn eigen BMW dealer. De meldt dat de fiets alle modificaties heeft gehad en afkomstig is uit België. De fiets is alleen niet uit 2008 maar uit 2007. Klein detail. Het model is niet gewijzigd bij mijn weten. De fiets is goed en zou ik best willen hebben. Enige probleem is dat er een niet dicht te lullen gat zit met wat ik op dit moment heb te besteden en dat wat ze er voor vragen. Geen kans van slagen dus. Eerlijk aangegeven hoe de zaak er voor staat en dat ze de fiets niet hoeven vast te houden. Gezien het aantal GS’sen die ze daar hebben staan en overal vandaan halen (ook van buiten Nederland) gok ik dat er tegen die tijd wel een ander exemplaar beschikbaar is. En anders is er nog de motorbeurs.

Zatedag, 3 november

Zaterdag besloot ik naar Simako-BDM in Elst te rijden. Daar komt de K1600 vandaan. Ik was er sinds de opening niet meer geweest. Het is een lekker stuk rijden. Bossen, dijken, stukken provinciale wegen waar je als het kan toch even ongegeneerd iets verder het gas kan opentrekken dan toegestaan. Ik had al een leuke route klaar liggen die zo’n beetje start bij het FC Utrecht stadion. Eerst over de A12 naar het stadion en daar  en daar de route oppikken. De route begint al gelijk mooi. De bladeren aan de bomen hebben zoveel kleuren. Het is heerlijk om hier langs te rijden. Het is fris, een graad of 7. Het zonnetje schijnt wederom en er staat bijna geen wind. Echt fantastisch rijweer!

Rit BMW Simako-BDM (Elst)

Pondje Wageningen – Randwijk

Ik ben net Amerongen of Elst voorbij, ik weet het niet meer, als mijn oog op de kilometerstand valt : “39.997”. Hier moet ik even een foto van maken als het kan. 39998, 39999, 40000 – shit hier kan ik niet stoppen. Gelukkig is een kilometer in dat geval langer dan je denkt en kan ik toch nog even stoppen voor de teller 40001 aangeeft. Gaaf toch. In nog geen anderhalf jaar tijd staat er 20.000 km extra bij “and more to come“. Ik rijd verder naar Rhenen, over de Grebbenberg. Het is zalig om daar naar beneden te rijden. Je bent dat wel niet een een Duits berggebied maar zo voelt het wel even aan. Bij Wageningen pak ik het pondje over de Nederrijn. Het laatste stuk van de heenreis is aangebroken.

Ik zet de motor stil op de parkeerplaats van Simako-BDM, pal voor de ingang. Ik heb het niet echt koud maar vind het niet erg om even binnen te zitten. Eenmaal binnen word ik gelijk aangeschoten door Dick. Die ziet een bekend gezicht en begint enthousiast een praatje met me maken. Hij biedt me koffie aan en die koffie daar is toch lekker! Tim die komt ook nog even langs en ik doe mijn verhaal over hoe geweldig die K toch wel niet is hoewel….

…Ik kon me niet herinneren dat ik tijdens de lange proefrit last had gehad van heupen of knieën terwijl ik eigenlijk na de overhandiging van de fiets eigenlijk gelijk wel last had van de wat lage zithouding. Ik heb nog geprobeerd het zadel in een hogere stand te krijgen, maar dat liep op niets uit. Een week of wat geleden was ik bezig met achterstallige reisverhalen voor mijn blog en kwam de oude foto’s van de advertentie van de K tegen. “Na ja, die foto’s laten een normaal zadel zien”. Dit hield ik tegen Dick aan e

n die wist me te vertellen dat zolang motorfiets niet verkocht zijn of als er geen optie op is genomen, zadels best wel uitgewisseld worden tussen fiets op wens van een nieuwe koper die toch liever een normaal zadel, dan wel een comfort zadel wil. Ik heb er ook geen moment bij stil gestaan dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn van mijn ongemak en vroeg daarop of het mogelijk was zo lang na de aanschaf van de K toch nog een ander zadel te krijgen. Ik heb immers nog een half jaar garantie 😉 Dick snapte het probleem en ging eigenlijk gelijk aan de slag om te kijken of er wat geregeld ging worden. In Elst was in ieder geval niets voorhanden en er zou contact gezocht moeten worden met Apeldoorn. Wordt dus vervolgd.

Zondag, 4 november

Ik val in herhaling maar afgelopen zondag was wederom een topdag. Ik zou me een maatje gaan rijden. Hij had niet heel de dag de tijd want moest om drie uur ‘s middags in Bergschenhoek op een verjaardag verschijnen. Ach ja – prioriteiten :’D We besloten om naar elkaar toe te rijden en halverwege bij Paul Motoren in Reeuwijk af te spreken. Rond een half twaalf. Rondje van 150 kilometer zou prima moeten gaan. Gemiddeld 50km/h met nog een bak koffie ergens. Geen super bijzondere route. Wel een paar fijne bochten in gebouwd want die VFR van hem moet natuurlijk wel gebruikt worden :). Om 14h57 waren op zijn eindbestemming. Hoe kun je het uitkienen 😉 Ik maakte van de route nog even af door binnendoor via Bodegraven te rijden. Wat een top weekend weer!

In de middle of nowhere – vlak bij Alpen aan den Rijn

Groen Hart rit


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.