K1600GT – Part Deux

Ongeveer twee weken geleden heb ik een vrij lange proefrit gemaakt op een K1600. Zeer tevreden over de rijeigenschappen, maar in mindere mate over de speling in de aandrijflijn en het geluid dat de versnellingsbak produceerde tijdens het schakelen. Dat moet anders kunnen. Toch?

Bijna een week lang op zoek geweest naar een witte (eigenlijk lichtgrijs geloof ik), maar die zijn niet te vinden of nogal nieuw of met weinig kilometers erop. Mooie exemplaren waarvan de prijs beslist boven mijn budget valt. Er staan op dit moment wel een aantal modellen in de sport-uitvoering, maar die extra striping vind ik niet mooi en niet passen bij een fiets als deze. Ik weet het, het is een kwestie van smaak, maar niet die van mij.

Nooit geweten dat de N320 zo’n heerlijke weg was…

Dan maar rond kijken naar een andere kleur, maar ja blauw, rood en zwart is niet echt mijn keuze hoewel mijn GSA rood is – een bewuste keuze, echter een GT is vrijwel helemaal rood. Ik moet dat wel iets nuanceren, want het is een soort donker bordeaux rood. Dan is er nog een blauwe uitvoeren die wel oke is. Welke kleur ik nog niet was tegen gekomen was de kleur “Havana“. Sigaren?. Euhm ja.. een soort van bruin-achtig iets, maar dan met een koper/goud metallic tintje er doorheen, ofzo… Ik vind het wel mooi.

Veluwe bij Uddel – de GT van proefrit “Part Deux”

Rondje van de proefrit

Afgelopen dinsdag met de BMW dealer gebeld waar de fiets staat en voor vrijdag een proefrit afgesproken. Een vriend zou meegaan op een gehuurde fiets. Eerst even langs het motorverhuur-bedrijf om de motor op te halen om daarna deels binnendoor, deel over de snelweg richting het oosten van het land te rijden. Ik had wel een route via de provinciale weg N320 verzonnen om de heenrit niet al te lang te laten duren. Eigenlijk zit ik liever op kleinere weggetjes, maar toen we eenmaal op de N320 zaten had ik het eigenlijk best wel naar mijn zin. Toch wel een mooie weg dwars door de Betuwe heen met super-asfalt. Nooit geweten dat de N320 zo’n heerlijke weg was… Hele stukken zijn 100km/h met hier een daar een rotonde. Dan verkies ik dat toch echt boven de snelweg, al moet je hier denk ik niet zijn als er veel vrachtverkeer is.

Ik gok dat we rond tien uur in Elst arriveerden. Men was op de hoogte van onze komst. Telefonisch al aangegeven dat ik toch wel een flinke rit wil maken en graag de motor wilde zien met een navigatie. Die navigatie zat er in. Een BMW Nav VI. Ik had de avond daarvoor een leuke route in BaseCamp gemaakt richting de Veluwe. Omdat ik al in geen tijden meer met Garmin heb gewerkt had ik in eerste instantie toch wel ruzie met dat pakket. MapSource (de voorloper van BaseCamp) kan ik lezen en schrijven, maar BaseCamp werkt toch wel iets anders. Na wat gerommel stak de werking toch wel begrijpelijk in elkaar. Afijn, route en track opgeslagen op een USB-stick en die stick dan vooral niet vergeten. Ook nog even een heen- en terugrit gemaakt voor de Rider voor naar Elst en weer terug.

Na het afhandelen van de administratie (als je hem sloopt kost je dat € 1000,–), werd de machine naar buiten gereden en de navigatie, voorzien van de route, in de cradle geplaatst. Of ik “wel even wilde tanken” want de lengte van onze rit zou niet meer in de tank zitten. “No worries”, dacht ik, maar nadat ik de tank had voorzien van wat benzine, startte de Garmin opnieuw op en de hele route was verdwenen. De Nav VI is dusdanig anders dat ik werkelijk nergens mijn route meer kon terugvinden. “Verdomme!” Gelukkig was de motor van mijn maatje voorzien van een TomTom-cradle, maar ja – ik had geen route gemaakt voor naar de Veluwe, dus stonden we daar kostbare tijd te verprutsen met het maken van een route en geloof me, dat viel niet mee. Eenmaal een route aangemaakt te hebben, reden we via de snelweg richting de start van het rondje op de N310.

Eindelijk zijn we dan op de route die ik had uitgestippeld. Wel met enige vertraging… Niet dat dat aan de K1600 ligt. Het motorblok spint heerlijk en de fiets zoeft over het asfalt en de bak schakelt beter dan wat ik gewend was. Het is niet super warm, maar omdat de voering nog in mijn jas zat, begon bij mij de temperatuur harder op te lopen dan dat van het koelwater – een veel gehoord probleem – maar die meter blijft netjes halverwege steken. Zullen we bij Otterloo een pannenkoek gaan scoren, of in Garderen een ijsje? Mmmm.. Dat werd dus een ijsje. Door de tijd die we zijn verloren met het instellen van de navigatie en omdat de weg naar Speuld open lag, (ja, de K is dus geen GS/A) moesten we route drastisch inkorten.

Pannenkoek scoren, of een ijsje…?

Na ons ijsje reden we via Uddel over die bijzonder mooie weg (de Aardhuisweg) richting Hoog-Soeren. Ook de weg richting dat dorpje lag open, waardoor we iets van de route moesten afwijken en een klein stukje Apeldoorn moesten pakken. Net voorbij Apeldoorn reden we via de Berg en Dalweg richting de glooiende weg naar Vliegveld Deelen. Nog even een stukje door Arnhem en daar lekker hangen in de bocht van het Roermondsplein. Lachuh die reparatiestrepen. Bij het verlaten van Arnhem begon het al irritant druk te worden. Sinds wanneer begint de vrijdag-spits al om twee uur???

Provinciale weg N320

Terug bij de dealer in Elst kon ik mijn glimlach maar moeilijk verbergen. Ik had liever met een stoïcijnse pokerface binnen komen wandelen, wat meestal bij onderhandelen in je voordeel kan werken. Maar goed, het kwaad was al geschiet. De tweede proefrit op deze veel jongere machine leerde me weer een aantal dingen. God wat rijdt het lekker, d’r zit speling in de aandrijflijn en deze bak schakelt aanzienlijk beter dan “die witte” waar ik ruim twee weken geleden op heb gezeten. De onderhandeling zijn begonnen…

Hieronder nog even de heen en terugrit naar Elst:

Thuis aangekomen kan ik terugkijken op een geslaagde dag. We hebben ons in ieder geval niet verveeld met een afgelegde afstand van dik 300 kilometer. Volgende keer alleen iets meer pauzes inlassen om wat te drinken, want hoe je ook wendt of keert: Als je aan het rijden bent, verlies je heel veel vocht en neem je niet de tijd op dat weer aan te vullen. Er zijn onderweg plekken zat waar je even kan gaan zitten voor een flesje water.


Rondje_Hoge_Veluwe_20170331_75km.zip (alles)
Rondje_Hoge_Veluwe_20170331_75km_gdb.zip
Rondje_Hoge_Veluwe_20170331_75km_gpx.zip
Rondje_Hoge_Veluwe_20170331_75km_itn.zip


2 thoughts on “K1600GT – Part Deux

  1. Hallo Sjoerd,

    Leuke website. Zijn de tracks ook te downloaden? Ik zou het veluwe-rondje wel een keer willen rijden.

    Groet,
    Sander

Leave a Reply to Sander Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.